Witold Urbanowicz
Wykłady to część projektu edukacyjnego zainicjowanego przez Metro Warszawskie, firmę Astaldi i rektora Politechniki Warszawskiej. – Uzgodniliśmy, że w związku z budową II linii metra w Warszawie i nowymi technologiami, jakie będą stosowane, nasi studenci będą mogli uczestniczyć w wykładach prowadzonych przez przedstawicieli firmy Astaldi oraz zaproszonych przez nich wysokiej klasy specjalistów z włoskich uczelni – informuje prof. Anna Siemińska-Lewandowska, kierownik Zakładu Geotechniki i Budowli Podziemnych. – Budowa metra to bardzo ważne wydarzenie. Podczas kolejnych lat powinna być nieustanna współpraca między przemysłem a uczelniami – przekonuje profesor Sebastiano Pelizza z Politechniki w Turynie, wybitny specjalista w dziedzinie budowy tuneli. Tam intensywne i pogłębione zajęcia specjalizacyjne odbywają się już od 16 lat.
Z kursu, organizowanego teraz na Politechnice Warszawskiej, będą mogli skorzystać studenci II stopnia Wydziału Inżynierii Lądowej w ramach Zakładu Geotechniki i Budownictwa Podziemnego. Jego uczestnicy dowiedzą się m.in. o szczegółach technologii drążenia tuneli tarczą TBM w terenach miejskich w warunkach trudnych i przy słabych gruntach (takie występują w Warszawie), wpływie budowy na budynki na powierzchni czy też zapewnieniu bezpieczeństwa osobom pracującym pod ziemią. – To pozwoli zdobyć naszym studentom wiedzę bardzo specjalistyczną z tego trudnego zagadnienia, jakim jest drążenie tuneli tarczą TBM – mówi prof. Anna Siemińska-Lewandowska.
Przedsięwzięcie podzielone jest na dwa etapy. W ramach pierwszego etapu, który odbyły się w tym tygodniu, przeprowadzone zostały wykłady o podstawowych zagadnieniach związanych z budową tuneli tarczą TBM. Zajęcia odbyły się przy pełnej Sali. To tylko wprawka przed drugim, dłuższym etapem, który przewidziany jest w semestrze zimowym. Spotkania odbędą się w kilku sesjach w wymiarze 60 godzin. Studenci odbywać będą też praktyki i wizyty na budowie (dokładna forma nie jest jeszcze znana).
Zajęcia z zakresu budowy tuneli tarczą TBM są uzupełnieniem istniejącej od lat specjalności mosty i budowle podziemne. Politechnika już od dawna z powodzeniem dostarcza kadry metru. – Wielu naszych studentów pracowało już przy I linii metra, a teraz przy budowie II linii i firmach zajmujących się budowaniem i projektowaniem metra – podkreśla prof. Anna Siemińska-Lewandowska.